Zimmer-zabim!

Är det någon annan än jag som fullkomligt älskar filmmusik? Ja just det, lite kort bakgrundsfakta (ja förlåt, det blir lätt så när man är ny bloggare!) Dem som känner mig vet med säkerhet att jag läser Musikproduktion, andra året på Sturegymnasiet i Halmstad. Om det nu mot all förmodan skulle vara någon som läser min blogg som inte känner mig så vet ni det nu. Man kan ju säga att mitt musikintresse är lite bredare då med andra ord, inte bara det att jag lyssnar på mycket musik, jag håller även på mycket med musik. För tilfället så är jag medlem i ett band och en duo. Så det blir väl ungefär som två band! Sång och Gitarr är det jag prioriterar mest. Men i Morris More (som vårt band heter) spelar jag bas. Jag kommer med jämna mellanrum lägga upp lite klipp och dylikt på musik jag har spelat in själv, och även med bandet om det blir några bra grejjer.
-
Men det här inlägget skulle ju då handla om filmmusik. Och min största idol inom den genren är Hans Zimmer. Jag tycker att killen är briljant, fullkomligt magisk i det han gör och är fruktansvärt musikalisk. Man blir verkligen tagen av hans musik. Man brukar säga att bra filmmusik är den musiken som inte tar för mycket plats i filmen, men som ändå gör det riktigt dramatiskt. Jag var och kollade på filmen Inception för några veckor sen. Och för er som har sett den, märkte ni hur spännande det var hela tiden? Jag kan garantera att 50% av det var musikens förtjänst och musiken i den filmen skrevs av just Hans Zimmer. Filmmusik är helt underbart inom min mening. Perfekt att slappna av till, framkallar känslor.. Och väldigt bra att lyssna på om man känner något. Man kan liksom koppla av, inte lyssna på någon sång och bara tänka sig fram i sin egna värld. Göra en egen version i huvudet om vad låten egentligen försöker handla om.
-
Hans Zimmer – Time
Hans Zimmer, Geoff Zanelli And Blake Neely – Honor [Main Title Theme From "The Pacific"]
Pearl Harbor Soundtrack – Tennessee
Hans Zimmer – Drink Up Me Hearties Yo Ho
Hans Zimmer – Spider Pig
är bara några exempel som är mina personliga favoriter med honom.
Jag råder er att lyssna på i alla fall de fyra första låtarna och skruva upp volymen så det blir riktigt starkt. Gärna med mycket bas. Dröm er bort och njut!
-
Over 'n Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0